1. Een opgeruimd bureau en een leeg hoofd

    Een opgeruimd bureau en een leeg hoofd

    Collega’s aan de telefoon, een oud koffiekopje op de hoek en net geprinte documenten verspreid over het bureau. Dit is vast een bekend beeld. Maar heeft een rommelig bureau echt zoveel effect op mensen als gedacht wordt?

    Ruim je bureau op-dag

    Er zijn veel discussies omtrent dit onderwerp. De één beweerd dat het de creativiteit bevorderd en de ander streeft naar een leeg bureau omdat dit een leeg hoofd zou representeren.

    Een rommelig bureau maakt je wel minder productief, dat is een ding dat zeker is. Uit onderzoek is gebleken dat een onopgeruimd bureau wel degelijk effect kan hebben op beslissingen, emoties en gedrag. Direct gevolg van een rommelig bureau is bijvoorbeeld dat je dingen sneller kwijt kunt raken maar ook dat er veel meer prikkels in je hersenen binnenkomen dan nodig is.

    Naast de directe gevolgen is het op kantoor natuurlijk ook een fijner gezicht als ieders bureau netjes is opgeruimd. Er zijn zelfs bedrijven die een “clean desk policy” hanteren. Er wordt dan verplicht gesteld dat iedereen zijn bureau netjes achterlaat wanneer de werkdag erop zit.

    Tips voor een opgeruimd bureau

    1. Ruim op wat je niet gebruikt
      Zorg er allereerst voor dat de spullen die je niet gebruikt zijn opgeruimd. Stop pennen terug in een bakje, berg documenten op en ruim de kopjes op in de vaatwasser.
    2. Bewaar losse dingen in een bakje of in de lade van een bureau
      Denk aan paperclips, nietjes of post-its, deze kun je in een bakje op je bureau plaatsen of in de lade van je bureau plaatsen (als je deze hebt).
    3. Geef elektronica een vaste plek
      Alle kabels, adapters en snoertjes kunnen veel onrust geven. Zorg ervoor dat alle elektronica een vaste plek heeft. Ook als je ze even niet gebruikt.

    4. Gebruik een notitieblok in plaats van losse blaadjes
      Losse blaadjes kun je makkelijk kwijtraken, gebruik daarom een notitieblok. Zo kun je aantekeningen makkelijker terugvinden en heb je alles bij de hand.

    5. Loop minimaal één keer per week je werkplek na
      Even de grote schoonmaak. Papieren die niet meer nodig zijn in de papierbak, pennen die kapot zijn in de prullenbak. En haal eventueel een doekje over je toetsenbord en je bureau.

    Ga jij met jouw bureau aan de slag na het lezen van dit artikel?

    Deel deze pagina