Veiligheid bij het werken met gevaarlijke stoffen
Wanneer je werkt met gevaarlijke stoffen, is het van cruciaal belang om zowel jezelf als je collega’s te beschermen tegen de potentiële risico’s. Bedrijven moeten voldoen aan strikte regels voor het gebruik, transport en opslag van gevaarlijke stoffen. Ook zijn er specifieke richtlijnen voor de bescherming van medewerkers tegen stoffen zoals asbest en zuren.
Een recent rapport van de Arbeidsinspectie benadrukt dat bedrijven meer aandacht moeten besteden aan de veiligheid van personeel dat met gevaarlijke stoffen werkt. Deze stoffen kunnen schadelijk zijn, variërend van explosief en giftig tot kankerverwekkend. Om te begrijpen hoe je medewerkers effectief kunt beschermen, spreekt Arbo Unie met Charlotte de Bruin, bedrijfsarts en voorzitter van het Expertise Centrum Toxische Stoffen (ECTS) bij Arbo Unie. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten en hoe kun je medewerkers het beste beschermen?
Adviezen voor leidinggevenden
Werkgevers en leidinggevenden kunnen verschillende handvatten gebruiken om bij te dragen aan de veiligheid van hun medewerkers. De Bruin: “Kennisnemen van die tips helpt, maar een van de allerbelangrijkste adviezen die ik daarnaast wil meegeven is ‘ga de werkvloer op’. Dat geldt zowel voor leidinggevenden in het bedrijf, maar ook voor bedrijfsartsen. Ik signaleer dat sommige bedrijven risico’s beter in kaart moeten brengen. Om daar stappen in te maken, is investeren in werkplekonderzoek essentieel. Ervaar zelf in praktijk op welke manier mensen omgaan met gevaarlijke stoffen, praat met mensen en begrijp de werkprocessen. Laat je hierin bijstaan door professionals zoals een arbeidshygiënist en bedrijfsarts. Tot slot: zorg dat je de bedrijfscultuur begrijpt. Je komt er namelijk niet alleen met een lijstje do’s and don’ ts. Het doorgronden van de cultuur is essentieel om te bepalen welke gedragsverandering nodig en succesvol is. Het is maatwerk.”
Toepassen van de arbeidshygiëne strategie: een stappenplan
De Bruin: “Dus jezelf (nog meer) verplaatsen in processen op de werkvloer is belangrijk. Een andere meer praktische tip, is te werken volgens de zogenaamde arbeidshygiëne strategie. Een goed stappenplan van te nemen maatregelen om het werk zo gezond en veilig mogelijk te maken.”
Doorloop het STOP-acroniem:
Stap 1: Vervang de gevaarlijke stof door een niet of minder gevaarlijke stof
Stap 2: Pas technische maatregelen, werkprocessen, uitrustingen en materialen toe die de risico’s voorkomen of beperken (bijvoorbeeld afscherming van de bron)
Stap 3: Tref collectieve beschermingsmaatregelen bij de bron of neem organisatorische maatregelen (bijvoorbeeld rouleren van werkzaamheden)
Stap 4: Zorg voor persoonlijke beschermingsmiddelen voor de medewerkers die (kunnen) worden blootgesteld aan gevaarlijke stoffen
Meer gedetailleerde informatie over deze vier stappen is te vinden in dit document van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Nieuw onderzoek naar vroegtijdige detectie van blootstelling
Het regelmatig keuren van medewerkers die met gevaarlijke stoffen werken is essentieel, aangezien sommige stoffen onmiddellijke gezondheidsklachten veroorzaken, terwijl andere pas jaren later schadelijk blijken. De Bruin legt uit: “Het begint allemaal bij het creëren en vasthouden van een veilige werkomgeving. Maar, als mensen dan toch eenmaal werken met gevaarlijke stoffen, wil je eventuele gezondheidsproblemen zo vroeg mogelijk signaleren. In samenwerking met de Universiteit Leiden en Utrecht onderzoekt het Arbo Unie Kennisinstituut Werk en Gezondheid een nieuwe gevoeligere methode om blootstelling aan gevaarlijke stoffen in een vroeger stadium op te sporen. Dit doen we met behulp van bloedonderzoek. We willen daarmee gezondheidsschade terugdringen. We verwachten eind 2025 de eerste onderzoeksresultaten te kunnen presenteren.”
Meer informatie
Wil je meer weten over veilig werken met gevaarlijke stoffen? Of heb je hulp nodig bij het opstellen van een risicoanalyse? Neem dan contact op met je casemanager. Ben je (nog) geen klant van mkbasics.nl? Neem dan contact op via info@mkbasics.nl.