1. Homepage
    2. Nieuws
    3. Social media en zieke medewerkers

    Social media en zieke medewerkers: hoe ga je hier als werkgever mee om?

    Stel, jouw medewerker is al een tijdje ziek thuis en werkt hard aan zijn of haar herstel. Er is een re-integratieplan opgesteld, en er zijn duidelijke afspraken gemaakt over wat wel en niet kan qua werkzaamheden. Tot je verrassing zie je echter ineens een foto voorbijkomen van deze medewerker op social media, waarop hij bezig is met activiteiten die mogelijk zijn medische beperkingen tegenspreken. Een lastige situatie! Wat nu?

    Social media

    In dit artikel lees je wat je wel én niet kunt doen, hoe je de juiste aanpak kiest, en wat de rol van de bedrijfsarts is in deze situatie.

    Wat mag je wel en niet doen?

    Wanneer je online gedrag van jouw medewerker tegenkomt dat niet lijkt te passen bij zijn of haar medische situatie, kan dat vragen oproepen. Het is begrijpelijk dat dit verwarrend kan zijn en mogelijk zelfs wantrouwen wekt. Toch zijn er enkele belangrijke grenzen aan wat je hier als werkgever mee kunt doen:

    • Social media-activiteiten doorgeven aan de bedrijfsarts is niet zinvol 
      Je kunt social media-informatie doorsturen naar de bedrijfsarts, maar de arts mag niets met deze informatie doen. De bedrijfsarts mag uitsluitend afgaan op medische feiten en mag zelf geen conclusies trekken op basis van posts op Facebook, Instagram of LinkedIn.

    • Niet direct naar maatregelen grijpen
      Het enkel en alleen zien van social media-activiteiten geeft geen volledig beeld van de gezondheidstoestand van jouw medewerker en is niet voldoende basis voor ontslag of sancties. Het is belangrijk om zorgvuldig en volgens de regels te handelen.

    Ga het gesprek aan

    Het beste wat je kunt doen in deze situatie is met je medewerker in gesprek gaan. Wellicht is er een logische verklaring: misschien is de activiteit onderdeel van een herstelplan of is deze op aanraden van een therapeut. Stel, een medewerker zonder benutbare arbeidsmogelijkheden is uitgevallen vanwege psychische klachten. Je ziet echter op Facebook dat deze persoon fanatiek aan het trainen is voor hardloopwedstrijden, en je vraagt je af hoe dit mogelijk is zonder benutbare mogelijkheden. In dit geval kan hardlopen juist positief bijdragen aan zijn herstel, omdat het zorgt voor de aanmaak van stoffen die zijn depressieve gevoelens verminderen. Door open het gesprek aan te gaan, kunnen misverstanden en verkeerde aannames worden voorkomen.

    Wees bewust van ‘social media filter’

    Houd er rekening mee dat mensen op social media soms een positiever beeld neerzetten dan de werkelijkheid. Het kan zijn dat een foto of opmerking meer zegt over het imago dat de medewerker naar buiten wil brengen dan over zijn werkelijke fysieke of mentale gesteldheid.

    Wanneer de bedrijfsarts inschakelen?

    Als een direct gesprek geen duidelijkheid oplevert, kan het nuttig zijn om (opnieuw) de bedrijfsarts in te schakelen. De arts kan, indien nodig, medische gegevens opvragen bij de behandelend arts van de medewerker en zo beoordelen of de activiteiten van de medewerker zijn re-integratie mogelijk belemmeren.

    Als blijkt dat de medewerker inderdaad activiteiten uitvoert die zijn herstel negatief beïnvloeden, kun je als werkgever maatregelen overwegen. Het is echter aan de bedrijfsarts om te bepalen of de activiteiten werkelijk in strijd zijn met de medische beperkingen en afspraken rondom de re-integratie.

    Meer informatie

    Wil je meer informatie en ben je klant van mkbasics? Dan kun je contact opnemen met je vaste casemanager. Ben je geen klant? Mail dan naar info@mkbasics.nl.


    Op de hoogte blijven?

    Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom (preventieve) arbozaken voor een gezond en vitaal bedrijf.

     

    Deel deze pagina