Praktijkcasus: alcoholproblematiek op de werkvloer
Een klant heeft zijn casemanager bij mkbasics.nl benaderd omdat hij dat één van zijn medewerkers een alcoholprobleem heeft. De werkgever voelt zich onzeker over hoe hij hiermee moet omgaan en heeft daarom de casemanager om advies gevraagd.
De medewerker in kwestie maakt fouten en komt regelmatig te laat. Een paar jaar geleden speelde dit probleem ook en toen heeft de werkgever de medewerker hierop aangesproken. Er was daarna sprake van verbetering in het gedrag en functioneren, maar nu was het door diverse omstandigheden (zowel in het werk als privé) weer foute boel. De werkgever had recentelijk een gesprek met de medewerker gevoerd, maar die wimpelde het af; er waren tijdelijk wat probleempjes. Verder niets aan de hand, hij werkte immers gewoon door.
De werkgever maakt zich zorgen, want de medewerker heeft een verantwoordelijke baan. Hij moet belangrijke beslissingen nemen en zit voor zijn werk regelmatig op de weg. Kortom: naast de zorgen voor de veiligheid van de medewerker en de collega’s, moest er vanuit werkgeverskant actie genomen worden.
Wat kan de werkgever doen?
Met de werkgever zijn de volgende twee opties besproken:- De eerste optie was om een arbeidsomstandighedenspreekuur met de bedrijfsarts te laten plaatsvinden. Het probleem hierbij is dat de medewerker zelf moet bellen om een afspraak te maken. Dat zag de werkgever niet gebeuren.
- De tweede optie was dat de casemanager contact legt met een medewerker van Be-Responsible. Be-Responsible is een organisatie die werkgevers helpt om medewerkers alcohol- en drugsvrij te laten werken. Bij dit soort problematiek neemt Be-Responsibe direct actie. Ze hebben een praktische aanpak om problematiek naar boven te krijgen. Er werken ervaringsdeskundigen die weten wat werkt en hoe je valkuilen omzeilt. Als geen ander kunnen ze een gebruiker motiveren om te stoppen. En, wat heel belangrijk is, ze weten de kortste route naar de beste hulpverlening voor een medewerker.
Er werd gekozen voor de tweede optie. Be-Reponsible heeft dezelfde dag nog contact opgenomen met de werkgever. Ze hebben een interventie voorgesteld en doorgesproken. De werkgever heeft aan de medewerker gevraagd of hij wilde meewerken aan een gesprek over de – vermeende – problematiek. De medewerker ging hiermee akkoord. Twee dagen later heeft een ervaringsdeskundige een gesprek met de medewerker gevoerd, waarna een dag later een intakegesprek bij een gespecialiseerd behandelcentrum heeft plaatsgevonden. De medewerker werd twee dagen later opgenomen voor een behandeling van een paar weken. De medewerker is met ingang van de dag van opname ziekgemeld.
Hulp nodig?
Weet dat bij dergelijke afhankelijkheidsproblematiek je niet alleen staat. Mkbasics.nl weet de weg naar de juiste interventie, dus neem contact op met je casemanager zodat jouw speciale casus doorgesproken kan worden en de juiste actie kan worden ingezet. Ben je geen klant van mkbasics.nl? Dan raden we je aan om contact op te nemen met je eigen arbodienst voor de beste ondersteuning.