1. Hoe kun je werknemers met een relatiebreuk bijstaan?

    Hoe kun je werknemers met een relatiebreuk bijstaan?

    In 2020 strandden opgeteld bijna 32.000 huwelijken en geregistreerde partnerschappen in Nederland. Vorig jaar zullen het er niet minder zijn geweest. De impact van zo’n relatiebreuk kan groot zijn, ook op hoe iemand in het werk functioneert. En al is een echtscheiding geen ziekte, je kan er wel ziek van worden. Hoe help je dat als werkgever voorkomen?

    gescheiden-medewerker

    Zo wordt scheiden net iets minder lijden

    “Een relatiebreuk is meer dan het verlies van een partner”, zegt Jessie Beijer (GZ-psycholoog). “Er kunnen financiële zorgen ontstaan, of je nou alimentatie moet betalen of nét te weinig krijgt. Meestal betekent het ook voor minstens een van beide partners een verandering van woonsituatie. Er moet van alles geregeld worden. En dan is er vaak ook nog een schuldgevoel naar de kinderen, een gevoel van falen of angst voor gezichtsverlies: wat vindt mijn omgeving hiervan? Het brengt dus van alle kanten druk mee: regeldruk, financiële druk, emotionele druk. Dan zou het bijna gek zijn als dat geen enkele invloed heeft op het werk.” Uit steekproeven van het CBS blijkt dan ook dat gescheiden werkenden gemiddeld vaker psychisch vermoeid zijn door het werk en meer verzuimen. 

    Relatie met werk

    In haar eigen praktijk komt Jessie verschillende relatieproblemen tegen: mensen die in een giftige relatie zitten en daar niet van los komen, mensen die midden in een scheiding zitten, of lang in een vechtscheiding blijven hangen. “Niet iedereen heeft daar in het werk even veel last van. Er zijn bijvoorbeeld ook werknemers voor wie werk wel een prettige afleiding is in tijden van grote stress op het privévlak. Maar ook zij ontkomen niet aan de praktische zaken die rondom een relatiebreuk op je afkomen. Als je dat als werkgever niet goed ondervangt, loop je altijd risico dat de stress toch hoog oploopt. Het is in elk geval goed je ervan bewust te zijn dat de impact groot kan zijn, en daar rekening mee te houden.”

    Tips: wat kun je als leidinggevende doen?

    • Geef werknemers die in een relatiebreuk zitten de tijd en de ruimte om praktische zaken te regelen. En ga het gesprek aan over wat iemand nodig heeft om ondanks alle privéperikelen de stress niet te hoog op te laten lopen.
    • Heb aandacht voor hun mentale gesteldheid: informeer hoe het gaat en luister naar hun verhaal. Wees daar ook niet al te subjectief in: wat jij ervan vindt, is even niet zo belangrijk.
    • Verwijs eventueel door naar een psycholoog als je denkt dat iemand daar baat bij kan hebben. 
    • Overweeg om beleid te maken op hoe je als organisatie omgaat met situaties waarin een relatiebreuk speelt. Zodat iemand daarvoor niet afhankelijk is van de eigen manager. Wij kunnen hier uiteraard over meedenken.

    Meer weten?

    Wil je meer informatie over de impact van een relatiebreuk op inzetbaarheid en hoe wij je werknemers en je organisatie kan helpen om daarmee samenhangend verzuim te voorkomen en in te perken? Neem dan contact op met GZ-psycholoog Jessie Beijer.

    Deel deze pagina

    Terug naar nieuwspagina