1. Hoe ga je efficiënt om met e-mail?

    Hoe ga je efficiënt om met e-mail?

    Op vrijdag 25 november 2022 is het e-mailloze vrijdag. Veel mensen voelen zich gegijzeld door hun elektronische post en hebben het gevoel voortdurend achter de feiten aan te lopen. Werkdagen worden reactief: de ontvanger van e-mails beslist niet langer zelf hoe hij zijn taken efficiënt uitvoert, maar laat zich volledig leiden door inkomende berichten. Daarmee geeft hij de controle over zijn werkdag helemaal uit handen. Een dag zonder e-mail breekt de werkroutine en maakt je bewust van je eigen gedrag. Natuurlijk lost één e-mailloze dag het probleem niet op. Wil je structureel aan de slag met jouw e-mail gebruik? Lees dan onderstaande tips.

    hoe ga je efficient om met e-mail 

    1. Controleer je e-mail slechts een aantal keer per dag

      Laat je niet afleiden door email die de hele dag je inbox in stroomt. Weersta aan de verleiding elk nieuw bericht onmiddellijk te willen lezen. Spreek met jezelf een maximaal aantal keren af dat je je Postvak IN checkt, zodat jij in de tussentijd ongestoord kan werken.

    2. Wees spaarzaam met CC

      Gebruik CC’s alleen als de ontvanger de boodschap in de e-mail echt moet weten. Vraag jezelf daarom altijd af: ‘Moet de ander dit absoluut weten (need to know) of het is gewoon leuk en aardig als hij er vanaf weet (nice to know)?” Is dat laatste het geval? Neem de betreffende persoon dan niet mee in de CC. 

    3. Liever geen 'Allen beantwoorden'

      Stuur je antwoord of bedenkingen alleen naar de originele afzender. Wanneer jij en tien anderen een mail ontvangen, is het niet nodig ook hen te betrekken in je antwoord. Vooral niet wanneer dit antwoord aan één persoon is gericht.

    4. Houd je mails glashelder en beknopt

      Vermijd daarnaast dat collega’s een wollige mail moeten doorspitten om aan het eind nog niet te weten wat jouw bedoeling is. Kom gelijk tot de kern van je verzoek en vertel wat je van de ander verwacht: ‘Wat? Hoe? Wanneer?’

    5. Kies voor een volledige en duidelijke onderwerpregel

      Vermijd onoverzichtelijke onderwerpregels zoals: ‘Belangrijk!’. Dit geeft geen duidelijk beeld over de inhoud. Kies voor een volledige en duidelijke onderwerpregel. Zo ziet de ontvanger in één oogopslag waar het bericht over gaat en kan dan zelf inschatten deze wel of niet direct te openen. 

    6. Schrijf je uit voor alle nieuwsbrieven die je niet leest

      Doe hetzelfde met distributielijsten waarop je niet thuishoort.

    7. Persoonlijk contact

      Pak de telefoon of loop bij elkaar langs voor dringende berichten of complexe vragen.
     

    Deel deze pagina

    Terug naar nieuwsoverzicht