1. Vertrouwenspersoon

    Vertrouwenspersoon

    Als werkgever ben je verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden en een veilige werkomgeving. Dus ook voor de onderlinge werkverhoudingen. Beleid is daarom gericht op het voorkomen van ongewenste omgangsvormen en op het beschermen van medewerkers tegen de nadelige gevolgen daarvan. Een essentieel onderdeel van het beleid over (on)gewenste omgangsvormen is het aanstellen van een vertrouwenspersoon.

    Soms ervaren medewerkers hun werkplek als niet prettig en onveilig door ongewenst gedrag van collega's. Dan is het prettig dat er iemand luistert en op een deskundige manier ondersteunt en helpt om die knelpunten op te lossen. De vertrouwenspersoon is er voor problemen met ongewenste omgangsvormen zoals pesten, (seksuele) intimidatie, geweld, agressie en discriminatie. Uiteraard wordt alles met discretie en respect voor vertrouwelijkheid en privacy behandeld.

    De vertrouwenspersoon neemt het probleem niet over, maar ondersteunt en denkt mee. De meerwaarde van de inzet van een vertrouwenspersoon is dat het merendeel van de klachten op een informele manier wordt opgelost. Hierdoor kunnen je medewerkers weer op een prettige manier aan de slag.  

    De vertrouwenspersoon:

    • Heeft een luisterend oor en begeleidt bij het vinden van oplossingen
    • Signaleert ongewenste omgangsvormen en adviseert het management
    • Geeft voorlichting en informeert 
    Je kunt zelf medewerkers opleiden voor deze rol of een deskundige vertrouwenspersonen van mkbasics.nl inschakelen. Die zijn onafhankelijk, ingevoerd in de nieuwste inzichten en altijd bereikbaar.

    Direct een prijs ontvangen?

    Vraag vrijblijvend een offerte aan.