Hoe voorkom je de after-holiday dip?

In regio Zuid zijn de vakanties al voorbij. Voor we het weten is de rest van Nederland ook weer massaal aan het werk. Daar kijkt niet iedereen naar uit. Meer dan 60 procent van de mensen heeft namelijk last van de zogenoemde after-holiday dip. Ze zien op tegen de sleur die het dagelijks leven met zich meebrengt en missen hun vakantieritme. Kenmerken van een after-holiday dip zijn vermoeidheid, gebrek aan concentratie en motivatie, een verminderde eetlust, prikkelbaarheid en verdrietig zijn.

Een mooie vakantiebestemming, gezelligheid met dierbaren, zelf bepalen wanneer je wat gaat doen, lekker eten en mooi weer zorgen ervoor dat je een flinke geluksboost krijgt. Eenmaal thuis val je terug in de normale routine van het dagelijks leven. Je voelt je al snel down, uitgeput en gedemotiveerd. Dat komt omdat de geluksstofjes (dopamine, endorfine en serotonine) na een vakantie in je hersenen uit balans zijn. Hoe kun je die after-holiday dip iets minder zwaar maken?

Kom een paar dagen eerder, voor je weer moet werken, thuis om te acclimatiseren
Zondagavond terugkomen en maandag weer achter je bureau zitten? Geen goed idee. Natuurlijk wil je zo lang mogelijk genieten van je vakantie, maar wie zichzelf geen tijd gunt om te acclimatiseren, komt veel moeilijker op gang dan mensen die dat wel doen. Ideaal is om minimaal twee dagen vrij te houden tussen thuiskomst en de eerste werkdag. In die tijd kun je boodschappen doen, de koffers uitpakken en wasjes draaien.

Stay offline
Eén van de redenen waarom je zo relaxed was op vakantie is waarschijnlijk omdat je niet constant je telefoon checkte. Hierdoor creëerde je (misschien onbewust) meer rust in je hoofd. Probeer ook in je dagelijks leven meer offline momenten te plannen. Blijf offline tot na het ontbijt of zet je telefoon uit na 20.00 uur ’s avonds.

Denk na over je volgende tripje
Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen niet tijdens of na vakantie het gelukkigst zijn, maar vlak ervoor. Meteen weer een vakantie boeken, zal niet voor iedereen een optie zijn, maar het hoeft niet meteen groots te zijn. Ga een weekendje weg in eigen land, koop tickets voor een concert of organiseer een ander uitstapje met dierbaren. Als er maar iets is om je op te verheugen.

Start weer rustig op
Check niet als eerst die uitpuilende mailbox, want daar schiet je stresslevel meteen van omhoog. Klets liever eerst even bij met je collega’s. Niet alleen over je vakantie, maar ook over zakelijke dingen. Wat is de status van de lopende opdrachten? Kan er al iets op jouw to do-list? Op deze manier ga je veel gerichter te werk en hoef je niet als kip zonder kop die mailbox door te werken, om vervolgens nog steeds niet echt te weten wat de prioriteiten zijn. Nog beter: wees flexibel met je out of office-bericht. Laat deze bijvoorbeeld twee dagen langer aanstaan, zodat je niet meteen op iedereen hoeft te antwoorden en mailers niet direct staan te springen om contact met je op te nemen. 

Investeer in werkgeluk
Heb je niet alleen last van een after-holiday dip, maar sleep je jezelf dagelijks met lood in de schoenen naar de werkvloer? Vraag jezelf dan af of je wel gelukkig bent in je werk. Wil je weten over werkgeluk, waarom werkgeluk belangrijk is en wat je zelf kunt doen voor meer werkgeluk? Schrijf je dan in voor ons gratis event Werkgeluk op 25 september!